Umiejętnie przeprowadzona konwersja do czerni i bieli nadaje fotografii wyrazistości i klimatu. W obrazie znaczenia nabiera fotografowana chwila, a kształty i faktury stają się bardziej dostrzegalne. Czasami zdarza się tak, że kolor na zdjęciu zakłóca jego właściwy odbiór, odciąga widza od głównego tematu i konkuruje o uwagę. W takiej sytuacji przeniesienie zdjęcia do świata czerni i bieli może okazać się trafną decyzją. Podstawą dobrej fotografii czarno białej jak i każdej innej jest niezmiennie dobra kompozycja, odpowiedni moment i dobre światło. Sama konwersja do odcieni szarości nie uratuje słabego kadru.
Najprostszym sposobem konwersji zdjęć do czerni i bieli w Adobe Lightroom jest przejście do zakładki B&W w panelu HLS/Color/B&W. Na tym etapie moglibyśmy poprzestać jeżeli tylko zadowala nas płaski, niekontrastowy obraz. Podobny efekt osiągniemy poprzez całkowitą desaturację fotografii za pomocą suwaka Saturation w panelu Basic lub desaturacja każdego z ośmiu kolorów znajdujących się w panelu HLS/Color/B&W w zakładce HLS.
Aby zdjęcia czarno białe były ciekawsze i bardziej wyraziste należy poświęcić nieco więcej czasu i wykorzystać możliwości jakie daje nam cyfrowa ciemnia. Konwersja do czarno bieli w programie Lightroom bazuje na informacjach o kolorach. Zamieniane są one na odpowiadające im odcienie szarości.
Narzędzie Black & White Mix
Lightroom za pomocą narzędzia Black & White Mix umieszczonym w panelu HLS/Color/B&W pozwala na modyfikację odwzorowania ośmiu kolorów na zdjęciach czarno białych. Daje nam to możliwość selektywnej zmiany luminacji poszczególnych barw.
Balans bieli w fotografii czarno białej
Balans bieli w Adobe Lightroom oddziałuje na zdjęcie nawet po konwersji do skali szarości. Zmiana temperatury barwowej za pomocą suwaka Temp rozjaśnia lub przyciemnia fotografie zmieniając luminację barw ciepłych lub zimnych. Podobnie działa suwak Tint. Można przyjąć, że na większości zdjęć czarno białych najlepszy rozkład tonów da neutralny balans bieli ale zdarzają się wyjątki gdzie będziemy zmuszeni do eksperymentów.
Nadanie zdjęciu odpowiedniego kontrastu za pomocą krzywej tonalnej
Krzywa tonalna w programie Adobe Lightroom to narzędzie, dzięki któremu będziemy mogli dowolnie manipulować kontrastem zdjęcia oraz rozłożenie tonów. Możliwości modyfikacji kontrastu za pomocą tego narzędzia są ogromne.
Obcięcie krzywej w światłach i cieniach
Krzywa tonalna pozwala na jeszcze jeden zabieg, który daje efekt określany jako Faded look , Soft vintage look lub Vintage film fade effect. Po zastosowaniu sprawia wrażenie, że zdjęcie zostało wykonane aparatem analogowym. Aby osiągnąć taki efekt należy podnieść lewy koniec krzywej tonalnej. Szczegóły w najciemniejszych partiach zdjęcia zostaną usunięte z obrazu. Im wyżej, tym bardziej intensywny będzie efekt końcowy. Z kolei obniżając prawy koniec krzywej tonalnej sprawimy, że najjaśniejsze partie zdjęcia zostaną przygaszone.
Mikrokontrast na zdjęciach czarno białych.
Suwak Clarity pozwala na modyfikację kontrastu w tonach średnich. Jest to tak zwany mikrokontrast. Na zdjęciach czarno białych zwiększenie Clarity powoduje, że fotografia wydaje się bardziej ostra i po prostu przejrzysta. W znacznym stopniu decyduje też o charakterze fotografii szczególnie, że w najnowszych wersjach programu Lightroom suwak Clarity przy maksymalnej wartości daje bardzo mocny efekt nie wprowadzając przy tym prawie żadnych artefaktów na fotografii.
Dodge & Burn na zdjęciach czarno białych
Dodge & Burn to po prostu lokalna modyfikacja ekspozycji. Technika wywodząca się z czasów fotografii analogowej. W programie Lightroom zastosujemy ją posługując się pędzlem korekcyjnym (K). Dodge to miejscowe zwiększanie ekspozycji, a Burn to jej zmniejszanie. Za pomocą tej techniki możemy zniwelować zbyt jasne lub ciemne partie zdjęcia czyli takie elementy fotografii, które zakłócają odbiór obrazu jako całości. Innym powodem, dla którego chcielibyśmy zastosować tą technikę jest nadanie zdjęciu głębi i przestrzenności poprzez uwydatnienie światłocieni. W fotografii portretowej możemy tym sposobem podkreślić rysy twarzy lub wizualnie wyszczuplić sylwetkę fotografowanej osoby.
Split Toning na zdjęciach czarno białych
Narzędzie Split Toning pozwala wprowadzić do neutralnej czarno białej fotografii zafarb o ustalonym kolorze z podziałem na jasne i ciemne partie zdjęcia. W narzędziu znajdziemy suwak Balance, który umożliwia osiągnięcie równowagi pomiędzy tonem kolorystycznym w cieniach i światłach. Kwestia doboru kolorów jest dowolna ale można przyjąć zasadę, że barwy kontrastowe dobrze ze sobą współgrają. Możliwa jest również aplikacja tylko jednego koloru tylko do świateł lub tylko do cieni, a także tej samej barwy do całego zdjęcia.
Winieta na zdjęciach czarno białych
Efekt winietowanie to nic innego jak wada urządzeń optycznych. Winieta zastosowana w procesie post produkcji zwyczajnie ozdobi nasze zdjęcie, a także skupi uwagę widza w centralnym obszarze fotografii zwłaszcza na zdjęciach czarno białych.
Bardzo dobrze opisane metody konwersji do B&W. Super się czytało:)
Bardzo fajnie napisane, krótko i na temat :)
Bardzo fajnie napisane – dzięki za podzielenie się! :-)
Bardzo pomocne wskazówki. Mam tylko jeden problem – jak podnieść lewy koniec krzywej tonalnej?Kiedy naciskam jej dolny róg i trzymając lewym klawiszem myszki podnoszę go to wygina się krzywa a dolny punkt nie zmienia miejsca. Czy jest na to inny sposób?